onsdag 17 februari 2010

Riccardo Freccia Bestetti - hand made italian shoes




RFB är en av desa små tillverkare som man kan hitta runtom i Europa, just denna hittar ni i provinsen Pavia i Lombardiet, norra Italien. Riccardo Freccia berättar historien med en fantastisk energi, sina ca 90 år till trotts. "....Allt började i Amerika för 70 år sedan, när jag träffade en då berömd tillverkare av cowboy boots, intresset var fött och jag hade bestämt mig". Riccardo skulle bli världens bästa skomakare.

Det signifikanta med skor från RFB är utan tvekan detaljrikedom och matrialval samt en god portion yrkesskicklighet. Balanserade modeller som i mitt tycke kan mäta sig med de bästa som går att få. Till för en kort tid sedan så producerade man endast bespoke, man har som jag förstått det nu släppt 5 modeller i RTW, där har jag dock ingen erfarenhet. Titta på bilderna och njut, har ni vägarna förbi Pavia så kanske ni ska titta in till Riccardo för att prata skor.

Vet inte om Ni känner på samma sätt, men ibland kan jag få en otroligt stark känsla av ett par skor, tror att det kanske är en kombination av materialval, form och......någonting mer som jag inte vet riktigt vad det är, magiskt :)

Inga kommentarer: