torsdag 4 februari 2010

Alessandro Berluti - Skornas Salvador Dali

Om du är intresserad av skor, känner du kanske till namnet Berluti. Om du ibland besöker lyxhotell eller gillar riktigt exklusiva bilmärken, kommer du förmodligen också känna till utseendet på Berluti - känslan av Berluti hittar man nämligen på ett antal platser. Varje gång jag lämnar Ritz i London eller titta in på Berkeley Square showroom hos Jack Barclay (auktoriserad återförsäljare av Bentley bilar), beundrar jag den glänsande lystern som är ett kännetecken för Berluti läder.


Mina fötters välbefinnande ligger mig varmt om hjärtat, så jag tog min iväg till Conduit Street - runt hörnet från Savile Row, på väg till Bond Street - till nya Berluti Emporium . Även om jag säger "nya", den har varit öppen i flera år, men detta är bara ett ögonblick i företagets långa historia. Alessandro Berluti anlände till Paris från Italien för att starta sin verksamhet redan 1895 och sedan dess har rika och fashionabla vandrat genom salongerna i Europa med konstverk skor på fötterna. Paris butiken är bra, men Londonbutiken slår den med hästlängder i fråga om service.

Ta gärna en titt men stäng av ljudet om franskan besvärar :)



London. Dörren är diskret. När du först gör entré skulle du kunna tro att du har gått fel, för det finns inte mycket som tyder på att denna långa elegant kammare är en plats för shopping. En spis, en del läder fåtöljer och en livlös ko i naturlig storlek (det tar tag att vänja sig, men med tiden kommer du att finna det underligt välkomnande). Allt verkar lugnt, på avstånd ser du en välklädd herre närma sig. Detta kommer förmodligen att vara antingen Pierre-Antoine Dillemann, manager, eller Cyrille Pinon, det colourist. Båda är från Paris, båda är unga och båda är charmiga. Du vet att du är i goda händer.





Jag funderade på en beställning av ett par bespoke skor (som i Paris) för £ 2,000. Men det är ett års väntetid. 12 månader kräver ju en del tålamod, ser ready-to-wear skor (made in Italy) - på en lång rad en bit in i butiken - samtliga sjöng en vacker locksång som naturligtvis påverkade mig. De kostade £ 420 till £ 690. Låt mig säga på en gång att de inte kan förväxlas med engelska skor. Du kommer att söka förgäves efter standard Oxford, brogues och semi-brogues. Istället kommer du hitta skapelser som verkar smala, långa och ljusa - den slags stil som skulle ha attraherat en Regency dandy.


Mästerverk som kanske passar bättre på väggen en på foten i vissa fall :)


För mig är bara en konstruktion ett alternativ: den klassiska lace-up skon (£ 570) - skapad för hundra år sedan av Alessandro Berluti själv, 1992. Den övre delen är tillverkad i ett enda stycke läder, med tre öljetter och utan synliga sömmar. Dessa skor utsrålar just kvalitet. Vad  som fascinerade mig också, var möjligheten att få så många olika färger - svart, brun, grön, blå, rosa, gul, röd ... och här måste vi konstatera vikten av Cyrille Pinon, colouristen. För det är han som tar skor med en standard finish - säg, ljusbrun - och med sin kunskap och upprepade behandlingar förvandlar dem till önskad färg med  karakteristiska glänsande Berluti finishen. (Och allt detta utan extra kostnad.) För mig skapade han med de mörkbruna skorna ett leende som framträder varje gång jag bär dem. Det är ganska ofta,  Och de är precis så bekväma som de är eleganta.




Inga kommentarer: