onsdag 10 februari 2010

Guide för att beställa skor över nätet

Bor man i Stockholm och kanske inte reser så mycket så är faktiskt skoutbudet rätt ynkligt, visst kan man traska förbi t.ex Rose & Born och köpa sig ett par Crockett, men alla modeller är ju inte på plats osv. Priserna på kvalitetsskor i Sverige brukar ligga ca 25% över priserna i England. Dvs om vi nu talar om Engelska producenter. Skulle man vara ute efter ett par Edward Green eller John Lobb Paris, ja då måste man ju ta sig till London för att få sin fåfänga tillfredsställd.

Alternativet för de som inte rör på sig är ju självfallet Internet och möjligheten att kontakta butikerna/leverantörerna direkt en ett faktum. Nu öppnar sig plötsligt en värd av möjligheter om man bara kan hantera några små viktigta detaljer. Mer om det ska vi ta upp i denna artikel.

För ca 3 år sedan var jag nere på stan för att titta på just skor, jag var inne på en av de skoaffärer som saluför Crockett & Jones för att titta på ett par Weymouth i mörkbrunt skinn, fortfarande en favorit i min skogarderob. Storleken var UK 9,5 i lästen 337, jag fick en bra service och vips så var skorna inslagna och priset var ca 5000 kr för skorna, 500 kr för ett par skoblock av tveksam kvalité. Bälten från samma tillverkare hade man inte i lager. Sen försökte expediten lura på mig en skoborste till överpris men jag tackade vänligt nej med ursäkten att jag redan hade en uppsättning hemma. Utbudet i butiken var kanske okay, men det var bara standarsortimentet man kunde visa upp. Jag han inte mer än hem förrens jag gjorde en liten undersökning om vika andra möjligheter som stod till buds och upptäkta att det fanns betydligt fler produkter från i det här fallet C&J på nätet än vad man iaf i Sthlm kunde finna i butik. Jag beställd omedelbart ett antal skor från C&J med bälten i samma material, ca 1 vecka senare anlände allt till ett pris som var ca 25% lägre än jag var van vid.

Vill man ta allt ett steg längre så finns det 2 ggr om året utförsäljningar på ställen som t.ex http://www.shoesnorthampton.co.uk/ som Bodileys site heter eller via Pediwere http://www.pediwear.co.uk/barker.php

Nu var jag ju helt frälst som Ni kan förstå, nästa steg var att slå en signal till Edward Greens butik direkt för att få hjälp med beställning av deras dyrgripar. Jag möttes av en fantastisk hövlighet och efter ett par telefonsamtal så bestäldes det skor även här. Men eftersom jag inte hade någon erfarenhet ad deras läster så fick jag vid något enstaka tillfälle skicka tillbaks skon. HAr du några frågor om vad som skulle kunna passa just dig så kan du alltid kontakta mig så länge du vet vilka C&J som passar din fot. 337 C&J UK 9,5 är t.ex ungefär samma sak som EG 888 UK 10,5. Bältes storleken var mycket lätt, jag meddelade viket midjemått jag hade och fick ett bälte son satt precis i andra hålet. Du betalar inte mer än ca en tusenlapp för ett EG bälte och jag kan garantera att du blir nöjd med kvalitén.

John Lobb Paris är heller inga problem, ring och uppge kortnummer och skomodell, passar den inte så är det bara att byta, inga problem.

Inga kommentarer: