lördag 13 mars 2010

FOKUS: Edward Green Lichfield


Oxfords, oxfords, oxfords. Svårt att få för mycket av dessa fantastiskt vackra skor. FOKUS kommer att vara ett inlägg där jag lyfter fram EN produkt som jag tycker är intressant och som jag skulle vilja ha råd runt för att eventuellt köpa om allt faller sig rätt. Om så blir fallet kommer jag att syna skon i sömmarna, med ett inlägg, när jag väl fått den.

En sko som har lockat mig med sina fantastiska linjer är Edward Greens Lichfield, en klassisk oxford. Problemet är att det ju finns ett antal material, hela färgskalan och 4 st läster (varav de flesta passar min fot) Jag funderar på att satsa på ett lite ovanligare material och färg, men som sagt var så har jag svårt att komma till skott. Har du några förslag så skulle det uppskattas.


82

202

606

888

Leather
Thames
Dainite
Medway
Ridgeway


9 kommentarer:

Shoeman sa...

Mr Sartorial, kul inlägg! Visst är det sjukt svårt när man ger sig in i MTO-"träsket", så många valmöjligheter!!! EG 82 och EG 888 är skapade av Tony Gaziano, du skall inte kika på G&G's skor istället min vän? :) Såg på Manolo att Skomakare Davidsson i Uppsala funderar på att börja ta in G&G.

Lädersula är givet till en oxford om du frågar mig! Testa Midnight Antique, där får du en sko du blir ganska ensam om tror jag, vilket statement!

Trevlig helg!

andreas weinås sa...

Läst 888, lädersula ev. Dainite och någon av de bruna "antique" nyanserna!

Mr Sartorial sa...

888:an är verkligen en favorit. Gaziano's bespoke operation för EG har ju satt sina spår. Midnight Antique, antar att det är en patinerad brun lite mörkare nyans? Ska kolla runt på nätet. Gällande sulan så är nog läder mitt val, men en dainite skulle ju onekligen bryta av. Shoeman/Weinås, tackar för Era som vanligt genomtänkta idéer.

Mr Sartorial sa...

Hittade ett par EG i just Midnight Antique, har dock svårt att avgöra om det är en svart-grå eller en brun-grå nyans, har någon koll?

http://www.leathersoulhawaii.com/category/brands/edward-green/

andreas Weinås sa...

Får nog hålla med Shoeman om att en oxford ändå gör sig bäst på Lädersula. Tycker dock att Dark Oak Antique är snäppet vassare än Midnight som precis som du nämner ser lite gråsvart ut.

Markus sa...

Ja, smaken är ju som baken. Och framförallt tycker jag att det beror mycket på vad man redan har i sin skogarderob. Jag är för tillfället kär i ljusare nyanser, typ 'tan' och liknande. Jag skulle nog själv välja Edwardian Antique som jag vet hur den ser ut. Annars känner jag att jag inte riktigt har koll på hur färgerna ser ut, finns det någon bra sida där man kan se dessa färger? Vad gäller lästen så håller jag med om 888 är trevlig, men jag är också svag för den mer klassiska 82. Sulan ska vara läder.

Mr Sartorial sa...

Markus,


intressant kommentar. Edwardian Antique, ska kolla upp färgen. Har ett par skor i en ljusare brun nyans, men i ärlighetens namn så används de inte så ofta. Vad ska man kombinera med en ljusbrun sko om vi prata kostymer? Har en ljusblå sommarkostym som brukar vara ett alternativ.

Shoeman sa...

Mr Sartorial & Andreas, Midnight är mörkblå! Just det, ni hörde rätt, blå. :)

En sko i maple, pine, etc (ljust bruna färger) gör sig bra till det mesta som är somrigt/casual. Typ linnekostymer, jeans, ljusa kulörter över lag.

/Shoeman

Mr Sartorial sa...

Blå? *ler* Mr Shoeman, du är verkligen dandy ut i fingerspetsarna:) Otroligt snyggt, men jag är nog inte där än som det känns just nu. Men, vad ska jag kombinera ett par blå skor med, övertala mig gärna?