söndag 31 januari 2010

Visa mig dina skor och jag skall säga dig vem du är!

Herrskor, en passion sedan länge som väcker en hel del fantastiska minnen och känslor, det är onekligen en speciell stund att gå in i t.ex en liten engelsk eller italiensk butik för att titta på dessa konstverk. Så för att inte spilla tid på onödigheter, kommer jag enbart att skriva om de randsydda mästerverk som tillverkas av yppersta kvalité i modeller och design som jag själv föredrar. Som jag nämnt tidigare så har jag en del erfarenhet av engelska märken och det är på denna lilla fantastiska ö jag kommer att börja. Det finns ett otal tillverkare och ett antal av dessa höjer sig kanske något från resten av skaran, legendariska tillverkare som Edward Green, Trickers, Henry Maxwell/Foster & Son, George Cleverley & Co, Crockett & Jones, James Taylor & Son. Tidlösa modeller, oxfords, slip-ons, monk straps, derbys, boots etc.


"Fashions fade, style is eternal"

Yves Sain Laurant

En favorit är utan tvekan Edward Green's oxfords och den kanske mest eleganta av dem alla, Gladstone. Byggd på EG's 888 läst i top drawer standard, svart kalvskinn och extremt rena linjer, en fin sko.




Edward Green Gladstone, top drawer, black calf, 995 £


Henry Maxwell-Foster & Son, två bolag som fick samma ägare för ett antal år sedan, kuriosa är att F&S är Londons äldsta existerande skomakare med anor från 1840-talet. Producerar bortsett från skor även hunting boots, väskor, bälten och plånböcker. F&S tillverkar både bespoke (handgjorda efter kundens specifika läst), made-to-wear (tillverkade på standard läst) och made-to-order (standardläst men med personliga val)

Klassisk design från 60-talet som känns lika rätt nu som då. Har du händelsevis en mörkblå kostym hemma så tycker jag ett ett par bruna semi brouges kan vara snyggt, kanske i en något mörkare nyans om jag får välja.

Foster & Son, Oxfords, Sandringham semi brouges med en soft chisel toe,
made to wear, 425 £


Ibland är man kanske ytterligare lite casual , här kommer ett par trevliga modeller för kombination med t.ex jeans.

Foster & Son, Montrose boots i svart och grått, nya för säsongen, ready to wear 575 £

En klassiker från 1966, bättre kan det inte bli, här med en antique patina som jag verklige gillar. Detta är en sko som jag skulle kunna tänka mig att skaffa i ett svagare ögonblick. En investering.
Foster & Son, semi brogues med antique patina, bespoke.
Design , Terry Moore 1966, 2650 £

2 kommentarer:

Anonym sa...

Snygg och kul sida, hoppas du kommer att skriva mer.

Anonym sa...

Inspirerande och fin sida. Har länge letat efter något liknande... Tack!